O nás
Zdravotní úsek
Zdravotní péče je zajištěna 24 hodin denně. Pokud má klient zdravotní obtíže, jsou sestry v rámci svých kompetencí schopny reagovat.
Do CSP Litomyšl dochází pravidelně praktický lékař. Nastupující klienti dostávají možnost se k němu nechat zaregistrovat. Lékař své pacienty dle potřeby navštěvuje a odesílá je do odborné ambulance, vyžaduje-li to jejich zdravotní stav. Objednání k lékařům specialistům zařizují všeobecné/praktické sestry v CSP Litomyšl. Doprovod k lékaři zajišťuje rodina. Není-li to v jejich možnostech, může klienta doprovodit i pečovatelka.
Pokud si klient přeje zůstat u svého praktického lékaře, má tu možnost. V tomto případě si ale jeho návštěvy, žádanky ke specialistům a doprovod k lékaři zajišťuje sám.
V CSP Litomyšl disponujeme takovou zdravotnickou technikou, abychom byli schopni zvládnout většinu zdravotních obtíží klientů přímo u nás. K vybavení patří kyslíkový koncentrátor, infuzní pumpa, drtičky léků, lineární dávkovač, EKG, CRP, INR, elektrická odsávačka k pročištění dýchacích cest, inhalátor, tonometr – přístroj na měření krevního tlaku, glukometr – přístroj na měření hladiny cukru v krvi, pulsní oxymetr – přístroj na měření hladiny kyslíku v krvi a srdeční puls.
Pokud lékař předepíše léky na recept, dodání léků zajistíme. Léky klientů jsou uzamčeny v pracovně sester. Požádá-li klient o to, že chce mít léky u sebe a chce si je připravovat a brát sám, jeho přání respektujeme. V opačném případě zajistí dávkování léků dle ordinace lékaře sloužící všeobecná/ praktická sestra.
Aktivizace
Aktivizační pracovnice v pracovních dnech připravují aktivity pro naše klienty. Snažíme se o to, aby byla nabídka pestrá a smysluplná. Někdy klienti vaří a pečou, jindy si tříbí úsudek, paměť a znalosti nad kvízy, často hrají pohybové hry a cvičí pro zachování motoriky. V případě zájmu klientů uspořádáme dopoledne s písničkami na přání, povídáme si o událostech v Litomyšli, v zemi i ve světě.
Během roku dodržujeme tradice. Chodí k nám Tři králové, pořádáme maškarní bály, slavíme Velikonoce. Každý rok nás také 30. dubna navštěvují čarodějnice, na podzim si připomínáme dušičky a během adventu se připravujeme na Vánoce. V průběhu roku nezapomínáme ani na státní svátky. Připomínáme si důležitá data a mluvíme s klienty o tom, jak slavili významné dny, když byli mladí.
Pokud si klienti přejí, mohou u nás oslavit své narozeniny či výročí. Lze si zapůjčit prostory klubovny (vybavené kuchyňskou linkou, nádobím, rychlovarnou konvicí) na rodinnou oslavu. Často si naši klienti také přejí oslavit své narozeniny/ výročí s ostatními klienty domova a dohodnou se s rodinou na zakoupení občerstvení. My jim pak rádi uvaříme kávu, všichni společně posedíme a připijeme na zdraví.
V rámci aktivit se konají zpravidla 1x týdně bohoslužby, do Domova dochází římskokatolický farář. Ve spolupráci s Farní charitou Litomyšl jezdíme na mše i do místního kostela či na nedalekou Mendryku.
Individuální aktivity probíhají většinou odpoledne, dle přání klientů. Někomu naši pracovníci čtou, někdo si s oblibou zahraje deskové hry, někdo rád ve společnosti našich pracovníků vyrazí do kavárny či v létě někam do hospůdky na terasu. Naši pracovníci prošli kurzem bazální stimulace (jemné masáže), která je také oblíbenou individuální aktivitou.
Spolupráce
Spolupráce je důležitá. Nejen v rámci naší organizace, ale i navenek. Moc nás těší, že jsme navázali spolupráci s místními školami, školkami a dětskými skupinami – děti u nás často vystupují, přijdou našim klientům zazpívat, zatančit, přicházejí číst knížky a vždy s sebou přinesou energii, která seniorům rozsvítí den. Velmi si vážíme spolupráce s Farní charitou Litomyšl. Její dobrovolníci k nám docházejí v rámci dobrovolnického programu. Též nás vždy potěší pozvání na společnou bohoslužbu a setkání po ní, které charita pořádá.
Jsme rádi za to, že se můžeme opřít i o podporu místních firem. Vážíme si jejich dlouhodobé a laskavé spolupráce při podpoře našich aktivit.
Chceme, aby se u nás klienti cítili doma
Aby u nás klienti mohli žít stejně jako dřív, když byli doma, bohužel zařídit neumíme. Děláme ale vše pro to, aby měli možnost zachovat si své rituály a zvyklosti v nejvyšší možné míře, aby o sobě měli možnost rozhodnout a mohli se podílet na životě naší organizace. Proto náš Domov také pravidelně nabízí možnost využití služeb kadeřníka, pedikéra
V přízemí Domova pod školou máme malý obchůdek, kde si klienti mohou nakoupit. Vnímáme, že možnost „vyrazit na nákup“ – vybrat si zboží, zaplatit si… je pro ně důležitá. A co v obchůdku není k sehnání může vyrazit koupit i naše administrativní sociální pracovnice.
Neméně důležité je jídlo. Máme svoji vlastní kuchyň, jejíž personál vaří klasická česká jídla, zařazuje však i prvky racionální stravy. Vždy dbá na vyváženost stravy a v týmu máme i nutriční terapeutku. Je pro nás důležité vařit ze sezónních potravin, což naši klienti oceňuji. Pravidelně se konají stravovací komise – schůzky vedoucí kuchyně s klienty, kde mají klienti možnost říct své připomínky k jídlům, pochvaly a přání.
Klienti mohou kdykoli po domluvě s pracovníky odjet domů či k rodině. Na odpoledne, celý den, na víkend či na týden… Klient od nás dostane léky na dobu, kdy bude pryč, odhlásíme mu stravu a může tak trávit čas se svými blízkými v místě, které má rád.
Prádlo klientů pereme v naší prádelně. Každý nový kousek oblečení je třeba nechat označit, abychom předešli dohledávání oblečení či jeho ztrátě. Oblečení klientům značíme u nás speciálním štítkem. Pokud si klient přeje, aby mu některé kousky prádla prala rodina, je mu to umožněno.
Co děláme, abychom klienta poznali, abychom mohli respektovat jeho jedinečnost a abychom měli dostatek informací o tom, co si přeje, co má rád…
Každý klient má svého klíčového pracovníka – pečovatelku, která je tou, na níž se klient může s důvěrou obrátit, když má starosti i radosti. Klíčový pracovník je člověkem, který je v kontaktu s rodinou klienta, pomáhá klientovi s jeho osobními záležitostmi, pokud si to klient přeje a koordinuje péči o klienta, pokud toho není schopen sám. Je důvěrníkem a rádcem.
Pracujeme s životním příběhem klienta – aby pro nás klient nebyl jen panem XY z pokoje 3, jsme rádi, když se dozvíme jeho životní příběh(od dětství, studia přes zaměstnání, rodinu, koníčky, až po to, co měl rád (a nerad) před příchodem do CSP Litomyšl). Klient před nástupem dostává formulář s otázkami, kde nám může jakoukoli formou přiblížit svůj život, napsat nám o sobě to, co je pro něj důležité, abychom o něm věděli. Pro nás je životní příběh zdrojem informací k tomu, jak o člověka pečovat, tak, aby mu u nás bylo dobře.
Vytváříme individuální plán péče klientovi na míru tak, abychom v co největší míře podpořili jeho soběstačnost a pomohli ve věcech, které sám není schopen zvládnout. Zaznamenáváme do něho jeho přání a zvyklosti. Individuální plán péče je dokument, který vede klíčový pracovník a jsou s ním seznámeni všichni pečující. Zachycuje různé oblasti péče (mobilita, stravování, spánek, zdraví, hygiena, aktivity, nákupy… atd.) a jeho prostřednictvím má pečující personál podrobné informace o klientovi a péči o něj.
S klientem, chce-li, hovoříme o průběhu budoucí péče, sestavujeme s ním Průvodce budoucí péčí, kde jsou zaznamenány hodnoty klienta, jeho představa o tom, jak by chtěl, aby závěr jeho života probíhal, pokud by nám to sám již nebyl schopen sdělit. Klient může Průvodce budoucí péčí vyplnit i sám či s rodinou.
Hovoříme s rodinou klienta jako s partnerem v péči. S rodinou klienta komunikujeme samozřejmě a přirozeně při náhodných setkáních u nás v zařízení, ale pořádáme i takzvané rodinné konference – schůzky rodiny s vedoucí péče, vrchní sestrou (případně sociální pracovnicí, klíčovým pracovníkem…), když řešíme zásadní situaci v péči. O schůzku může též rodina požádat sama.
Paliativní péče
Děláme maximum pro to, aby naši klienti mohli vést dobrý života až do konce. Aby u nás měli možnost žít v souladu se svými hodnotami, zachovávat své zvyklosti a být sami sebou. Je nevyhnutelné, že síly ubývají a život se nachyluje k závěru. Přirozenou součástí naší práce s klienty v závěru života je paliativní přístup a paliativní péče. Po celou dobu, kdy je člověk naším klientem máme na zřeteli jeho jedinečnost, pracujeme s ním jako s individualitou a stejně tak k němu přistupujeme i v čase jeho umírání.
Co děláme, abychom klienta poznali, abychom mohli respektovat jeho jedinečnost, abychom měli dostatek informací o tom, co si přeje, co má rád…
Každý klient má svého klíčového pracovníka – pečovatelku, která je tou, na níž se klient může s důvěrou obrátit, když má starosti i radosti. Klíčový pracovník je člověkem, který je v kontaktu s rodinou klienta, pomáhá klientovi s jeho osobními záležitostmi, pokud si to klient přeje a koordinuje péči o klienta, pokud toho není schopen sám. Je důvěrníkem a rádcem.
Pracujeme s životním příběhem klienta – aby pro nás klient nebyl jen panem XY z pokoje 3, jsme rádi, když se dozvíme jeho životní příběh(od dětství, studia přes zaměstnání, rodinu, koníčky, až po to, co měl rád (a nerad) před příchodem do CSP Litomyšl). Klient před nástupem dostává formulář s otázkami, kde nám může jakoukoli formou přiblížit svůj život, napsat nám o sobě to, co je pro něj důležité, abychom o něm věděli. Pro nás je životní příběh zdrojem informací k tomu, jak o člověka pečovat, tak, aby mu u nás bylo dobře.
Vytváříme individuální plán péče klientovi na míru tak, abychom v co největší míře podpořili jeho soběstačnost a pomohli ve věcech, které sám není schopen zvládnout. Zaznamenáváme do něho jeho přání a zvyklosti. Individuální plán péče je dokument, který vede klíčový pracovník a jsou s ním seznámeni všichni pečující. Zachycuje různé oblasti péče (mobilita, stravování, spánek, zdraví, hygiena, aktivity, nákupy… atd.) a jeho prostřednictvím má pečující personál podrobné informace o klientovi a péči o něj.
S klientem, chce-li, hovoříme o průběhu budoucí péče, sestavujeme s ním Průvodce budoucí péčí, kde jsou zaznamenány hodnoty klienta, jeho představa o tom, jak by chtěl, aby závěr jeho života probíhal, pokud by nám to sám již nebyl schopen sdělit. Klient může Průvodce budoucí péčí vyplnit i sám či s rodinou.
Hovoříme s rodinou klienta jako s partnerem v péči. S rodinou klienta komunikujeme samozřejmě a přirozeně při náhodných setkáních u nás v zařízení, ale pořádáme i takzvané rodinné konference – schůzky rodiny s vedoucí péče, vrchní sestrou (případně sociální pracovnicí, klíčovým pracovníkem…), když řešíme zásadní situaci v péči. O schůzku může též rodina požádat sama.
Ke stažení :
Informace pro pozůstalé
Brožurka Paliativní péče na konci života pro lidi s …
Komunikační pomoc Když
Paliativní péče v CSP Litomyšl
Odkazy:
Vzdělávání
Dobrý pracovník je nejen citlivý, milý, empatický, ale též disponuje profesionálními znalostmi a schopnostmi. Proto dbáme na to, aby se naši pracovníci v rámci různých akcí teoreticky i prakticky vzdělávali a prohlubovali své dovednosti.
Fotogalerie
Kontakty
Ozvěte se nám s Vaším dotazem
Recepce
pokud nevíte na koho se s dotazem obrátit, na recepci Vám pomohou a přepojí Vás